10 TIPS SOM GJØR MØTET DITT ENDA BEDRE
Hva slags mål har du med møtet ditt? Hvor lang tid må du sette av til lunsjen? Spiller det egentlig
noen rolle hva slags møterom eller kurspakke som du velger, alle er jo ganske like? Her kommer våre 10 beste tips som gjør at ditt møte blir ditt møte og gjør at deltakerne sitter igjen med et minne om at dette var et bra møte. Vi på Nermo Hotell har tatt imot gjester i snart 150 år, så vi har en viss formening om hva som skal til for å skape et bra møte mellom mennesker, vi mener rett og slett at vi er et bra konferansehotell.
- VELG RIKTIG MØTELOKALE:
Velg et lokale etter hvor mange dere er, for trange møterom er grusomt om man skal sitte
der en hel dag. Tenk godt gjennom hva som passer best, klasserom, styrebord, om dere vil
sitte i en ring, om dere vil ha U-bord eller hva som er mest hensiktsmessig for akkurat dette
møtet. På Nermo Hotell har vi lokaler som passer fra 6 personer til 100 personer. Vi kan tilby
alt fra et lekkert bibliotek til en Låve som ramme for ditt møte. Les mer om våre lokaler på:
https://nermohotell.no/kurs-og-konferanse/ - BRUK TID PÅ Å LAGE ET GODT PROGRAM:
Ja, det viktigste er at du har et godt faglig innhold. Men ikke undervurder betydningen av å
legge inn ett underholdningsinnslag eller element som kan vekke publikum, det er ofte det
uventede man husker best når man kommer hjem. Vi hjelper dere gjerne med noe kulturelt,
en historiefortelling eller en innendørs eller utendørs aktivitet som kan bryte opp det faglige.
Visste du forresten at vi har Norden eneste 18-hulls puttingbane? Husk at «dødens time» er
den rett etter lunsj, ikke gå i fella og legg inn de tyngste budsjettdiskusjonene rett etter
lunsjen! Vi har også en fantastisk vinkjeller som kan sette en unik ramme rundt en
vinsmaking. - DET KAN ALDRI BLI NOK KAFFE OG ISVANN:
På Nermo Hotell har vi god kaffe og hos oss er det enkle det beste, ingen fancy kaffedrinker,
men god norsk kaffe av beste kvalitet. Vi har selvsagt også et godt utvalg av te, og ikke minst
har vi fantastisk godt fjellvann. Dette er alltid inkludert i våre kurspakker. - SØRG FOR AT DELTAKERNE HAR DET BRA:
Vi på Nermo Hotell har vært opptatt av å være et godt vertskap i snart 150 år, vi hjelper deg
gjerne da vi vet at det aller viktigste er at gjestene har det bra og føler at de blir sett. Dette er
ditt møte, det er derfor viktig at du tar imot gjestene dine når de kommer, at du vet navnet
på dem om det kan forventes, at du holder tiden av respekt for de som kommer, at de får de
pausene som de trenger og at de får mat når det er nødvendig. Vi skal sammen sørge for at
behovene til deltakerne dekkes, da blir det et bra møte, tilrettelagt for god læring. - PASS PÅ AT DET SETTES AV TID TIL NOK PAUSER:
Sett av god tid til at folk får pause og tid til å mingle, prate med de andre deltakerne. En 10-
minutters pause blir alltid 15 minutter, legg inn rom for dette. Det er ikke en myte at de
beste diskusjonene foregår rundt kaffestasjonen, dette gjelder også når man samles utenfor
kontoret. Dersom du legger inn nok pauser vil du også redusere behovet for at deltakerne
forsvinner inn i telefonene sine for å svare på e-post og meldinger. Oppfordre gjerne
deltakerne til å få litt frisk luft underveis, det har vi rikelig av her i Øyer/Hafjell. - HA KONTROLL PÅ LYS, LYD OG TEKNIKK:
Dette må du bare teste! Vi hjelper deg veldig gjerne, men da må du komme litt før alle
deltakerne, slik at vi rekker å teste dette sammen. Det er ikke noe som gir en dårligere start
på møtet enn at teknikken ikke fungerer. Husk også å teste lyd, ikke bare bilde. Sett deg gjerne selv bakerst i møterommet og se hvordan det ser ut med en møtedeltaker sine øyne, og ører.
- IKKE UNDERVURDER PAUSEMATEN:
Når starter møtet ditt? Hvor kommer deltakerne fra? Noen har sikkert ikke rukket å spise før
de kommer, så det kan være smart å starte med litt mat, vi har mange spennende forslag til
deg. Det kan også være smart å legge litt penger på god og variert pausemat. Hjemmelagd
kake til eftaskaffen passer ekstra godt når man er på Nermo, men nystekte vafler, frukt og
nøtter er heller aldri feil. - LUNSJEN ER DAGENS VIKTIGSTE MÅLTID:
En god lunsj er avgjørende for et vellykket møte. Vi har funnet ut at en to-retters lunsj
fungerer best, da kan deltakerne bli sittende, prate med hverandre og slipper å gå frem og
tilbake til en buffe. Vi anbefaler at man setter av en time til lunsj, da har man tid både til den
gode samtalen, men også til å svare på litt e-post og ta noen telefoner som haster, samt få
litt frisk luft. - LEGG INN LITT LUFT I PROGRAMMET:
Ikke noe er så irriterende som at folk begynner å gå før møtet er slutt. Skal møtet være ferdig
klokken 15:00, må du være ferdig klokken 15:00, men det er viktig å sette av litt tid på slutten
til refleksjoner og tilbakemeldinger. Bruk tid når du setter opp programmet, ref. punkt 2,
men ikke vær «tidsoptimist», det er bedre å ha litt luft i programmet og utvid heller en av
pausene underveis. - MØTET ER IKKE SLUTT FØR DU HAR FÅTT FEEDBACK:
Er det viktigst at du er fornøyd med møtet eller er du interessert i å bli bedre? Send gjerne ut
et enkelt evalueringsskjema i etterkant. Vi er selvsagt også interessert i å høre hva deltakerne
dine syntes om våre fasiliteter. Dersom du og dine deltakere er fornøyde, så er vi fornøyde!
Lykke til med ditt møte.
Vi hjelper deg veldig gjerne med å skape et minneverdig møte, du må stå for det faglige innholdet, rammene rundt bidrar vi veldig gjerne med. Kontakt oss gjerne for et godt tilbud på akkurat den kurspakken som du ønsker.